Sähköauton kotilatauspiste – miten arki eroaa, jos sellainen on tai ei ole? Kokenut autoilija kertoo
Kuinka pääkaupunkiseudulla asuva sähköautoilija pärjää julkisten latauslaitteiden varassa? Entä helpottaako kotilatauslaitteen hankkiminen elämää? Pyysimme pitkän linjan sähköautoilijaa kertomaan kokemuksiaan sähköautoilusta ennen ja jälkeen kotilaturin hankinnan.
Sähköautoilijana jo varsin kokenut Santanderin strategic account manager Kaj Keinänen hankki ensimmäisen lataushybridinsä vuonna 2013 ja ensimmäisen täyssähköautonsa vuonna 2016.
Keinäsen taloyhtiöön asennettiin sähköauton latauspiste jokaiselle autopaikalle vuoden 2023 lopulla. Tätä ennen hän sähköautoili yhtäjaksoisesti pari vuotta ja käytti ainoastaan julkisia latauspisteitä.
Keinänen ajattelee, että sähköauton kotilatauspiste on hyvä investointi, mutta ei välttämätön sähköautoilun kannalta.
”Julkisilla latureilla pärjäsi oikein hyvin. Mutta on toki hyvä juttu, että saimme latauspisteet taloyhtiöön yksimielisellä päätöksellä. Nekin, joilla ei ole sähköautoa, ymmärsivät, että latauspisteillä on valtava vaikutus kodin ja autopaikan jälleenmyyntiarvoon”, Keinänen sanoo.
Hän ajaa BYD-merkin HAN-mallista sähköautoa. Valmistaja ilmoittaa sen toimintasäteeksi 520 kilometriä. Pakkasella autolla pystyy todellisuudessa ajamaan 350–400 kilometriä. Keinänen ajaa arjessaan muun muassa töihin, harrastuksiin ja kauppaan. Kun kalenteriin ei osu työmatkoja, auton lataus kerran viikossa riittää.
”Olen mukavuudenhaluinen ja lataan auton mieluiten kerralla täyteen ja ajan sen lähes tyhjäksi ennen seuraavaa latausta.”
Ennen kotilatauslaitteen hankintaa Keinänen latasi autonsa tavallisesti kauppareissun yhteydessä. Kauppakeskuksen suurteholatureilla lataus kävi nopeasti.
”Suurteholaturissa akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin parissa kymmenessä minuutissa, kun lämpötila on plussan puolella. Pakkanen hidastaa latausta.”
Keinäsen auton maksimilatausnopeus on 120 kilowattia. Suurteholatureiden latausteho on 100—350 kilowattia.
Sähköauton kotilataus vs. julkiset latausasemat
Sähköauton julkisten latausasemien käyttö eroaa kotilatausasemista esimerkiksi maksamisen osalta. Tällaisia eroja Keinänen on huomannut sähköauton kotilatureiden ja yleisten latausasemien välillä:
Lataamisen vaivattomuus
”Auton lataaminen julkisissa latauspisteissä vaatii hieman enemmän suunnitelmallisuutta kuin kotona lataaminen, mutta arki kyllä opettaa siihen. En kokenut sitä koskaan erityisen vaikeaksi.”
Työmatkoilla Keinänen suosii suurteholatureita. Niitä on hyvin tarjolla paitsi pääkaupunkiseudulla myös suurissa kaupungeissa muualla Suomessa ja pääväylien varrella.
”En jaksa turhaan odotella, että auto lataa. Työmatkalla kahvitauolla suurteholaturi ehtii ladata akkua jo mukavasti.”
Kotona hän pyrkii laittamaan auton laturiin vain silloin, kun latauspistokkeen puoleinen autopaikka on tyhjä.
”Latausjohdon laittaminen paikoilleen on helpompaa, kun on enemmän tilaa.”
Latauksen maksaminen
Kotilatauksen maksaminen on yksinkertaista. Taloyhtiössä kunkin latauspisteen käyttäjä saa kerran kuussa laskun koko kuukauden latauksista.
Julkisissa latauspisteissä lataus maksetaan useimmiten avaimenperää muistuttavaa tagia vilauttamalla. Maksu veloitetaan palveluntarjoajan kännykkäsovellukseen tallennetulta maksukortilta – joko välittömästi tai kerran kuussa.
”Minulla on autossa avaimenperässä kolme tagia, yksi kullekin suosimalleni palveluntarjoajalle.”
Joidenkin palveluntarjoajien latureilla lataus maksetaan sovelluksen kautta.
Tulevaisuudessa auton latauksen voi maksaa myös maksukortilla. Euroopan Unionin uusi asetus velvoittaa, että kaikissa uusissa sähköauton latauspisteissä, joiden latausteho on yli 50 kilowattia, on oltava korttimaksupääte. Käytännössä asetus koskee kaikkia pika- ja suurteholatureita.
Kululaskutuksen helppous
Keinäsellä on työsuhdeauto, eli työnantaja maksaa Keinäsen lataussähkön. Hän maksaa latauksen itse ja tekee sitten kululaskutuksen työnantajalle. Helpointa kululaskutus on, kun kuukauden lataukset näkyvät yhdellä kuitilla.
”Tämä on kotilatauksessa helppoa. Saan laskun kaikista kuukauden latauksista kuun lopussa. Näin voin tehdä kululaskun kerran kuussa.”
Julkisten latauspalveluiden tarjoajien käytännöt vaihtelevat. Osa lähettää asiakkaalle yhteenvedon kuukauden latauksista kuun lopussa, ja lataukset maksetaan yhdellä kertaa, kuten kotilatauksessa.
Osa palveluntarjoajista taas veloittaa latauksen saman tien. Kuitit latauksista löytyvät palveluntarjoajien puhelinsovelluksista.
Latauksen hinta
”Taloyhtiömme on neuvotellut latauksen hinnaksi 20 senttiä per kilowattitunti. Pikalatureissa lataaminen voi maksaa 30—40 senttiä per kilowattitunti. Kotilataus on siis huomattavasti edullisempaa.”
Keinänen muistuttaa, että esimerkiksi omakotitaloasuja voi hyödyntää sähköauton lataukseen edullista yösähköä, kunhan kotiin on tehty spot-hintainen sähkösopimus. Näin lataus voi tulla hyvinkin edulliseksi.
Esimerkkiviikko: yksi lataus riittää
Pyysimme Keinästä pitämään kirjaa autoilustaan ja latauksestaan viikon ajan. Viikon aikana ajokilometrejä kertyi reilut kaksisataa. Akun varaustaso kului viikon aikana 100 prosentista 30 prosenttiin.
Viikon ajomatkat:
- Maanantai: Etätyöpäivä, ei ajoa.
- Tiistai: Ajo työpaikalle, padel-hallille ja kotiin = 57 kilometriä.
- Keskiviikko: Ajo toimistolle ja kotiin = 54 kilometriä.
- Torstai: Ajo Helsingin keskustaan ja kotiin, illalla padel-hallille = 60 kilometriä.
- Perjantai: Etätyöpäivä. Illalla ajo Helsingin keskustaan ja auto parkissa keskustassa yön = noin 20 kilometriä.
- Lauantai: Ajo kotiin = noin 20 kilometriä.
- Sunnuntai: Ei ajoa.
Keinäsen sähköauton tiedot:
Merkki: BYD HAN 4X4
Vuosimalli: 2024
Akun kapasiteetti: 85,4 kWh
Teho: 517 hv / 380 kW
Lataustyyppi: type 2 & CCS