Moottoripyörällä matkoille – muista nämä ammattilaisen vinkit
Kesä innostaa lähtemään moottoripyörällä matkoille, jopa ulkomaille saakka. Ennen kuin suuntaat baanalle, tarkista että perusasiat ovat kunnossa, niin reissustasi tulee kaikin puolin sujuva. Kokosimme avuksesi ammattilaisen vinkkejä.
Vauhdin hurma, liikkumisen vapaus ja upeat näkymät. Monelle moottoripyöräily kesällä on paras tapa karistaa arjen pölyt olkapäiltä ja liikkua uusissakin maisemissa.
Kun huolehdit tärkeimmät asiat kuntoon etukäteen, reissu sujuu ilman ikäviä yllätyksiä. Kysyimme Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Jari Kieliseltä, mitä tulee muistaa, kun lähtee moottoripyörällä ulkomaille.
Huolla moottoripyörä ennen lähtöä
Tarkasta ja huolla moottoripyörä ennen matkaan lähtöä niin, että se ei tarvitse huoltoa reissun päällä. Kiinnitä huomiota erityisesti renkaisiin.
”Renkaissa pitää olla kulutuspintaa ainakin sen verran, että ne kestävät koko reissun. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että rengas kuluu noin yhden millin per tuhat kilometriä”, Jari Kielinen sanoo.
Tarkista renkaiden ilmanpaine myös matkan aikana. Ilmanpainetta täytyy nostaa, jos kuormaa on paljon.
Huolehdi matkustusasiakirjat kuntoon
Varmista, että vakuutukset, passi ja ajokortti ovat ajantasaiset. Moottoripyörän rekisteriotteen saat Traficomilta. Pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi Kielinen suosittelee tutustumaan etukäteen siihen, mikä palveluista on kattavin ulkomailla.
”Toki voit luottaa kanssamotoristien apuun, mutta voi olla aika orpo olo, jos rengas puhkeaa moottoritiellä Saksassa. Ainakin täyskaskon hinausturva on yleensä voimassa ulkomaillakin. Myös Autoliiton Plus-jäsenyys tai Falckin Tieturva-palvelu on lisäturvana hyvä. Ne kattavat tie- ja hinauspalvelut myös ulkomailla ja korvaavat hinauksesta ja matkan keskeytymisestä johtuvia kuluja.”
Nappaa tärkeistä papereista varmuuden vuoksi kuvat kännykällä ja tallenna tiepalveluiden ja vakuutusyhtiöiden numerot puhelimeesi.
”Jos ajat EU-alueen ulkopuolelle, on hyvä pyytää vakuutusyhtiöltä Green Card eli todistus siitä, että pyörälle on vakuutus.”
Jos moottoripyöräsi on hankittu Santanderin rahoituksella ja liikut Pohjoismaiden ulkopuolella, tarvitset myös maastavientivaltakirjan.
Tee reittisuunnitelma, kun lähdet moottoripyörällä ulkomaille
Lyhyemmille kotimaanmatkoille on helppo lähteä spontaanisti sen suuremmin suunnittelematta, mutta jos lähdet moottoripyörällä ulkomaille, suunnittele reitti etukäteen tarkemmin – varsinkin, jos tarvitset yöpymispaikat isommalle porukalle.
”Itse varaan yleensä vain ensimmäisen yön majoituksen etukäteen ja seuraavat aina edellisenä iltana. Se vie toki aikaa matkan aikana, mutta näin voin suunnitella ajopäiviä säänkin mukaan. Jos sataa, ajan lyhyemmän matkan kuin aurinkoisella kelillä.”
Näppärä moottoripyöränavigaattori on ehdoton etenkin pitkillä matkoilla. Sen kosketusnäyttöä voi käyttää ajohanskoillakin ja reittipisteitä seuraamalla on helppo pysyä oikealla reitillä ja löytää vaikka lähin huoltoasema. Ääniopastuksen saa omiin korviin kytkemällä navigaattorin kypäräpuhelimeen bluetooth-yhteydellä.
Huomioi myös, että etäisyydet kartalla eivät aina kerro, kuinka paljon aikaa matkaan menee. Siinä missä moottoritiellä matka etenee sujuvasti, 300 kilometriä on todella pitkä matka Alppien mutkittelevilla teillä. Malta merkata matkasuunnitelmaan myös taukopäiviä!
”Kyllä sitä parin viikon mittaisella reissulla kyllästyy ajamiseen jossain kohtaa. Sitten kannattaa viettää välissä yksi huilipäivä ja käydä vaikka tutustumassa johonkin kaupunkiin.”
Panosta järkevään pakkaamiseen
Mieti tarkkaan, mitä oikeasti tarvitset matkalla, ja jätä kaikki ylimääräinen suosiolla kotiin.
”Jos aiot yöpyä hotelleissa tai hostelleissa, älä turhaan raahaa telttaa mukana. Korkokenkiäkään ei tarvita. Tarvittaessa reissussa pystyy pesemään pyykkiä, vaikka sitten lavuaarissa.”
Moottoripyörään on ostettavissa erilaisia tarviketelineitä ja lukollisia laukkusarjoja, joiden ansiosta tavaroita ei tarvitse purkaa pyörästä mukaan joka tauolla. Tärkeintä pakkaamisessa on, että painavimmat tavarat tulevat sivulaukkuihin mahdollisimman eteen ja alas.
”Pyörä on lähtökohtaisesti aika takapainoinen – varsinkin, jos pyörän päällä on ajajan lisäksi kyytiläinen. Takalaukku kannattaa pitää mahdollisimman kevyenä painopisteen nousun takia. Itse säilytän takalaukussa usein taukojen aikana kypärää.”
Kunnollinen ajoasu lisää turvaa teillä. Nahkapuku on klassikko, mutta sen päälle pitää sadepäivänä vetää sadeasu.
”Omasta mielestäni Gore-Tex-kalvollinen tekstiiliasu on paras valinta pitkälle matkalle. Kylmällä säällä puen ajoasun alle merinovillaisen alusasun ja ehkä fleecepaidan, mutta lämpimällä kelillä vedän asun tuuletusvetskarit auki ja annan mennä.”