Kestääkö sähköauto Suomen keleissä? 7 myyttiä ladattavien autojen käytöstä
Kuinka sähköautot kestävät pohjoisen sääoloja? Onko sähköauto niin ekologinen kuin väitetään? Tuleeko siihen helposti vikoja? Pyysimme asiantuntijaa arvioimaan sähköautoihin liittyviä väitteitä.
Sähköautot ja ladattavat hybridit kiinnostavat yhä useampia autoilijoita. Santanderin YouGovilla loppuvuodesta 2023 teettämän kyselyn reilusta tuhannesta vastaajasta lähes kolmasosa valitsee melko tai erittäin todennäköisesti täyssähköauton, kun auton vaihto on seuraavan kerran ajankohtaista.
Sähköautoissa houkuttavat muun muassa edulliset ajokilometrit, ympäristöystävällisyys, moderni teknologia ja hyvät ajo-ominaisuudet.
Toisaalta sähköautoihin liittyy myös pelkoja ja ennakkoluuloja. Reilu kolmannes heistä, jotka eivät ole hankkineet tai aiokaan hankkia sähköautoa, ajattelee sähköautojen olevan vikaherkkiä ja hankalia korjata. Lähes yhtä moni on huolissaan sähköauton käyttäytymisestä talvella. Joka viides epäilee sähköauton turvallisuutta.
Kysyimme VTT:n tutkimusprofessorilta Mikko Pihlatieltä, pitävätkö sähköautomyytit paikkaansa.
Myytti 1: Sähköautolla ei tee pakkaskeleissä mitään.
TARUA. Sähköautot ovat varsin toimintavarmoja pakkaskelissä. Täyssähköautoissa ei ole pakkasessa jähmettyvää moottoriöljyä, eikä niiden polttoainejärjestelmä jäädy, kuten polttomoottoriautoissa.
Pakkasella haasteita aiheuttavat lähinnä toimintamatkan lyheneminen ja latauksessa ilmenevät ongelmat. Pakkaskeli alentaa akun kykyä ottaa vastaan virtaa, joten kylmän akun lataus on hitaampaa. Autoa kannattaakin säilyttää lämpimässä sisätilassa tai esilämmittää akku ennen ajoa verkkovirrassa.
Esilämmitys lämmittää myös auton sisätilat. Tämä pidentää auton toimintasädettä pakkasella, koska sähköauto ottaa sisätilojen lämmittämiseen tarvittavan energian akustosta.
Myytti 2: Sähköautot tai lataushybridit eivät hyydy käynnistettäessä.
TOTTA. Hyytyminen on tuttua polttomoottoriautoista, joiden starttiakku ja moottori saattavat takkuilla pakkaskelillä käynnistettäessä.
Sähköauto taas on pakkasella heti käyttövalmis. Se lähtee liikkeelle mukisematta, kunhan akussa on riittävästi varausta. Talvikelillä sähköauton etu on myös käyttömukavuus: modernien sähköautojen sisätilat lämpenevät nopeasti ilmanlämpöpumpun ansiosta.
Ladattavissa hybrideissä on valmistajakohtaisia eroja. Jos ladattava hybridi lähtee sähköisesti liikkeelle, se käynnistyy pakkasella yhtä varmasti kuin täyssähköauto. Jos auto taas käyttää polttomoottoria käynnistyksessä, auto voi hyytyä. Esilämmitys pienentää hyytymisen riskiä.
Myytti 3: Ladattavalla autolla reissu Lappiin kestää kauemmin.
TOTTA (täyssähkön osalta) JA TARUA (hybridin osalta). Polttomoottoriautolla saattaa parhaimmillaan pystyä huristelemaan yhdellä tankillisella Etelä-Suomesta Lappiin, kun taas täyssähköautoa pitää pysähtyä lataamaan samalla matkalla useampaan otteeseen. Pääasia täyssähköautolla reissatessa on, että pidemmillä matkoilla aikataulu on riittävän väljä.
Talvella kylmyys lyhentää auton toimintasädettä, ja sohjo tai lumi tiellä voivat lisätä vastusta ja sähkönkulutusta. Auto voi siis vaatia useamman latauksen talvireissulla.
Toisaalta sähköauton latauksen voi hoitaa ruoka- ja jaloittelutaukojen aikana. Pidemmällä matkalla pidetään aina taukoja, vaikkei alla olisikaan sähköautoa, joten siinä mielessä sähköauto ei välttämättä pidennä matka-aikaa huomattavasti.
Aina sähköautoa ei tarvitse ladata pitkän ruokailun ajan, vaan auton voi kytkeä laturiin myös lyhyillä kahvitauoilla. Julkiset pikalaturit lataavat autoa tehokkaasti, ja akkuun saa mukavasti varausta jo lyhyessäkin ajassa.
Myytti 4: Sähköautoilu ei auta hidastamaan ilmastonmuutosta.
TARUA. On totta, että sähköauton valmistus aiheuttaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin perinteisen auton valmistus. Sähköauto on kuitenkin käytössä energiatehokkaampi ja vähäpäästöisempi kuin polttomoottoriauto.
Sähköauton kokonaisenergiankulutus ajossa on alle puolet polttomoottoriauton kokonaisenergiankulutuksesta. Lisäksi sähkön tuotanto Suomessa on Euroopan puhtaimpia, mikä tekee sähköautolla ajosta ekologista polttomoottoriautoihin verrattuna. Sähköautoa voi kotioloissa ladata täysin päästöttömästi, kun kotiin valitsee vihreän sähkösopimuksen.
Suomen vuoden 2024 jakeluvelvoitteessa biopolttoaineiden määrä vuonna 2024 on 13,5 prosenttia ja fossiilisten polttoaineiden 86,5 prosenttia. Polttomoottoriautoja tankataan siis vielä pääosin epäekologisesti.
Sähköauto alittaa perinteisen auton kokonaispäästöt noin 1—3 vuodessa, riippuen ajokilometrien määrästä. Mitä enemmän ajoa tulee, sitä nopeammin vaakakuppi kääntyy sähköauton puolelle.
Myytti 5: Latausverkosto ei ole vielä tarpeeksi kattava.
TOTTA JA TARUA. Sähköautojen myynti on ollut voimakkaassa kasvussa viime vuosina, ja julkisten latauspisteiden määrä on kasvanut käsikädessä sen kanssa. Yhä useammat työpaikat tarjoavat latausmahdollisuutta työntekijöilleen. Lisäksi sähköautolle kannattaa hankkia kotilatauslaite, jos sen toteutus on mahdollista.
Sähköauton toimintasäde on tavallisesti kesäkelissä noin 300–500 kilometriä, lataushybridin alle 100 kilometriä. Akun saa ladattua täyteen esimerkiksi kotona yön aikana.
Pidemmälle reissulle lähtiessä on hyvä suunnitella etukäteen, missä autoa pysähtyy lataamaan. Latauspisteiden ruuhkaisuuden voi tarkistaa etukäteen kätevästi kännykällä palveluntarjoajien sovelluksista.
Myytti 6: Sähköauto ei ole turvallinen.
TARUA. Sähköautoissa ei ole tyyppivikoja, jotka tekisivät niistä polttomoottoriautoja turvattomampia käyttää. Modernit sähköautot ovat älykkäitä. Ne valvovat auton turvallisuutta ja säätelevät esimerkiksi akun käyttöä hallintajärjestelmällä. Myös sähköauton latauslaitteet ovat usein älykkäitä, ja ne valvovat itse itseään.
Moderneissa autoissa on käyttövoimasta riippumatta ajoa avustavia järjestelmiä, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa.
Sähköautot voivat olla liikenteessä perinteisiä autoja turvallisempia paremman suorituskyvyn ansiosta. Ne kiihtyvät nopeammin, mikä voi tehdä ohitustilanteista turvallisempia.
Myytti 7: Sähköautot ovat vikaherkkiä ja hankalia korjata.
TARUA. Ajatus sähköautoista vikaherkkinä juontaa juurensa niiden alkutaipaleelle. Nyt sähköautot ovat yleistyneet, niissä käytetty teknologia vakiintunut, ja monet alkutaipaleen viat poistuneet. Toki sähköautoissa on laatueroja kuten polttomoottoriautoissakin.
Sähköautojen huoltotarve on keskimäärin pienempi kuin perinteisten autojen. Kun vaihtaa sähköautoon, putoavat huoltokäynnit noin puoleen. Vaadittavat huollot ovat myös tavallisesti suppeampia. Tämä vähentää auton huoltokuluja.
Sähköautoilija voi lisätä itse pesunestettä autoon ja vaihtaa pyyhkijän sulat ja monet muut kuluvat osat – siinä se. Jos konepellin alla on ongelmia, täytyy auto tavallisesti viedä huoltoon. Sähköautossa, kuten kaikissa moderneissa autoissa, on paljon elektroniikkaa, eikä sitä siksi voi korjata omassa autotallissa kuten polttomoottoriautoja ennen vanhaan.