Usein kysyttyjä kysymyksiä Ajoneuvorahoituksesta
Voinko myydä ajoneuvon?
Halutessasi voit etsiä autollesi ostajan kesken sopimuskauden, mutta et saa luovuttaa sitä uudelle omistajalle ennen kuin jäljellä oleva velkasi on kokonaisuudessaan maksettu ja olemme luovuttaneet ajoneuvon omistuksen sinulle. Teemme tästä sähköisen luovutusilmoituksen Traficomiin. Jos haluat, että luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden suoraan uudelle omistajalle loppuvelan maksamisen jälkeen, toimita jäljennös luovutus- tai kauppakirjasta asiakaspalveluumme verkkopalvelumme kautta.
Voinko viedä ajoneuvon ulkomaille?
Tarvitset ajoneuvon ulkomaille vientiä varten Santanderilta maastavientivaltakirjan. Lisäksi mukana tulee olla ajoneuvon rekisteriotteen tekninen osa. Teknisen osan saat tarvittaessa kuluitta Traficomin sähköisestä palvelusta tai katsastusasemalta. Liikkuessasi Pohjoismaiden alueella emme kuitenkaan velvoita maastavientivaltakirjan ottamista.
Maastavientivaltakirjaa voit anoa verkkopalvelustamme. Valtakirja voidaan myöntää 1-6 kuukaudeksi riippuen osamaksusopimuksesi kokonaistilanteesta. Maastavientivaltakirjapäätökseen tarvitsemme myös tiedon matkan ajankohdasta sekä kohdemaasta. Ennen anomuksen tekemistä pyydä vakuutusyhtiöltäsi vakuutusvahvistus, josta käy ilmi vakuutuksen laajuus ja voimassaoloalue. Lisätietoja vakuutuksesi voimassaolosta ulkomailla saat vakuutusyhtiöstäsi. Veloitamme Maastavientivaltakirjasta palveluhinnastomme mukaisen kulun.
Voinko maksaa suuremman summan kerralla?
Voit halutessasi maksaa sovittua suuremman kuukausierän. Normaalin kuukausierän ylittävä osuus pienentää seuraavan tai seuraavien kuukausierien summaa. Ylimääräinen suoritus ei vaikuta alkuperäisen maksusuunnitelman mukaiseen koronlaskentaan eikä lyhennä sopimusaikaa.
Jos haluat ylimääräisen suorituksen vaikuttavan lainan pääomaan sopimusaikaa lyhentävästi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme verkkopalvelumme kautta.
Voinko maksaa koko rahoituksen pois kerralla?
Voit maksaa lainasi pois milloin tahansa sopimuskauden aikana. Pääset tarkistamaan loppuvelan määrän kätevästi verkkopalvelustamme suoraan etusivulta klikkaamalla Tarkista loppuvelka. Loppuvelan tarkistaminen ei edellytä sen maksamista, voit siis aina halutessasi tarkistaa loppuvelan määrän. Jäljellä olevaan pääomaan lisätään mahdolliset sopimuksen mukaiset/avoinna olevat käsittely- ja viivästyskulut, korko seuraavaan eräpäivään asti sekä katkaisumaksu. Verkkopalvelusta saatava loppuvelan määrä sisältää kaikki nämä kulut.
Olen maksanut loppuvelan, milloin voin rekisteröidä ajoneuvon omiin nimiini?
Kun loppuvelan maksusuoritus on saapunut tilillemme, luovutamme ajoneuvon omistusoikeuden sinulle luovutusilmoituksella Traficomin sähköisessä palvelussa. Lähetämme luovutusilmoituksesta kirjeen postitse. Tehtyämme sähköisen luovutuksen et tarvitse rekisteröintiin muita asiakirjoja tai varmennetta, kun teet rekisteröinnin Traficomin Oma asiointi -palvelun kautta. Käy rekisteröimässä itsesi ajoneuvon omistajaksi Traficomin sähköisessä palvelussa verkkopankkitunnuksillasi, asioimalla katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiösi palveluissa seitsemän päivän kuluessa luovutuspäivämäärästä. Huomioithan, että mahdollinen Santander -Liikennekaskovakuutuksesi päättyy luovutuspäivään.
Miten vaihdan rahoitetun auton?
Voiko ajoneuvorahoitukseni erät veloittaa suoraan tililtäni?
Suoraveloitus ei ole mahdollinen, mutta voit vaihtaa laskusi e-laskuun verkkopankissasi. Kun otat käyttöön Automaattisen maksamisen, e-lasku toimii kuten suoraveloitus. E-laskun käyttöönottoa varten tarvitset laskuttajan nimen, joka tulee tarkistaa laskultasi Maksun saaja -kohdasta. Lisäksi tarvitse asiakasnumeron ja sopimusnumeron, jotka myös löytyvät laskulta.
Vaihtoehtoisesti voit tilata laskut sähköisessä muodossa Postin OmaPosti-postilaatikkoon.
Voiko ajoneuvolle rekisteröidä toisen haltijan?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mikäli haluat, että ajoneuvollesi rekisteröidään toinen haltija. Haltijan lisäyksestä tai poistosta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.
Miten voin tilata saldotodistuksen?
Saldotodistuksen voi tilata ilman kuluja kerran vuodessa. Yksityisasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin verkkopalvelumme kautta.
Yritysasiakas voi tilata saldotodistuksen lähettämällä viestin sähköpostitse osoitteeseen yritysasiakas@santanderconsumer.fi.
Voinko vaihtaa vakuutusyhtiötä?
Vakuutusyhtiötä on mahdollista vaihtaa tekemällä uuden vakuutussopimuksen haluamasi vakuutusyhtiön kanssa. Tieto vakuutusyhtiön vaihdosta välittyy automaattisesti Traficomin ajoneuvoliikennerekisteriin. Mikäli myös vakuutuksen ottaja vaihtuu, hänet tulee lisätä ajoneuvon haltijaksi. Voit lähettää asiasta viestin asiakaspalveluumme verkkopalvelun kautta. Muutoksista veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun.
Millainen vakuutus minun pitää ottaa rahoitetulle ajoneuvolle?
Rahoitetulla ajoneuvolla on oltava liikennevakuutuksen lisäksi täyskaskovakuutus, joka sisältää osamaksuvakuutuksen. Omavastuu saa olla enintään 650 €. Voit ottaa vakuutuksen haluamastasi yhtiöstä. Tarjoamme sinulle myös mielellämme edullista Santander-Liikennekaskoa, kysy lisää myyjäliikkeestäsi tai asiakaspalvelustamme.
Voiko osamaksusopimuksen siirtää toiselle henkilölle?
Osamaksusopimusta ei pääsääntöisesti ole mahdollista siirtää toiselle henkilölle tai yritykselle.
Voinko antaa ajo-opetusta rahoitetulla ajoneuvolla?
Tarvitset ajo-opetukseen aina Santanderin luvan, jota voit hakea verkkopalvelumme kautta. Ennen luvan myöntämistä tarkistamme sopimuksesi kokonaistilanteen ja ajoneuvovakuutuksen kattavuuden.
Tarvitsenko varmennetta omistajanvaihdoksen rekisteröintiin?
Et tarvitse. Sähköinen luovutusilmoituksemme Traficomiin riittää. Mikäli teet omistajanvaihdosta vakuutusyhtiön kautta vakuutusmuutosten yhteydessä, saatetaan sinulta joissain tapauksissa edellyttää varmennetta. Saat varmenteen tarvittaessa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Minulla on useita Santanderin laina-/rahoitustuotteita, voinko maksaa yhdellä viitenumerolla kaikki Santander -laskuni?
Laskujen viitenumerot ovat tuotekohtaisia. Laskut tulee maksaa erillisinä suorituksina ja omilla viitenumeroillaan.
Voinko muuttaa laskuni eräpäivän?
Voit valita haluamasi eräpäivän ja muuttaa sitä koska tahansa. Eräpäivän muutoksesta veloitamme palveluhinnastomme mukaisen kulun. Eräpäivän muutos vaikuttaa yleensä seuraavan laskutusjaksosi pituuteen ja saattaa muuttaa alkuperäisessä sopimuksessa olevaa laina-aikaa. Pysyvää eräpäivän muutosta voit hakea suoraan verkkopalvelun etusivulta kohdasta Muuta sopimuksen eräpäivää. Huomioithan, että emme voi muuttaa eräpäivää jo erääntyneelle laskulle. Lisää maksuaikaa laskullesi voit hakea verkkopalvelun etusivulta klikkaamalla Ilmoita myöhästyvästä maksusta tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voinko saada lyhennysvapaita kuukausia?
Vuodessa voit saada kaksi lyhennysvapaata kuukautta, edellyttäen että rahoitussopimuksesi on ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta. Voit hakea lyhennysvapaita kuukausia suoraan verkkopalvelustamme. Lyhennysvapaalta kuukaudelta kertynyt korko ja tilinhoitomaksu sekä mahdollinen vakuutus veloitetaan normaalisti seuraavana eräpäivänä.
Voinko poistaa ajoneuvoni liikennekäytöstä?
Liikennekäytöstäpoisto voidaan tehdä kaikille ajoneuvoille. Sinä aikana, kun ajoneuvo on pois liikennekäytöstä, riittää vakuutukseksi osakasko. Rekisteri-ilmoitus tehdään sinä päivänä, jolloin ajoneuvo halutaan poistaa liikennekäytöstä tai ottaa takaisin käyttöön. Voit tehdä toimenpiteen Traficomin Oma asiointi -palvelussa sähköisesti, asioimalla katsastusasemalla tai olemalla yhteydessä vakuutusyhtiöösi.
Kuinka pääsen käyttämään Traficomin sähköistä Oma Asiointi -palvelua?
Oma asiointi -palveluun pääset kirjautumaan Traficomin verkkosivuilta. Yksityisasiakkaan tarvitset kirjautumista varten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Yritysasiakkaan kirjautuminen tapahtuu verohallinnon ylläpitämän KATSO-tunnistusjärjestelmän kautta.
Mikä on All in One -rahoitus?
All in One on moderni tapa autoilla. Palvelun asiakkaana saat käyttöösi uuden auton 24 tai 36 kuukauden sopimuksella ja haluamillasi palveluilla. All in One on siis osamaksupohjainen autorahoitus, joka sisältää taatun auton arvon sopimuksen lopussa ja mahdollisuuden yhdistää sopimukseen lisäpalveluita.
Lisätietoja All in One -rahoituksesta löydät tuotteen omilta verkkosivuilta.
Jos minulle tulee maksuvaikeuksia, miten minun tulee toimia?
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme yhdessä etsiä tilanteeseesi sopivan ratkaisun. Jos tunnet tarvitsevasi yleisesti apua taloutesi tasapainottamiseen tai velkaneuvontaan, saat tietoa esimerkiksi Kuluttajaviraston sivuilta.