Autoilemalla ilmastonmuutosta vastaan – totta vai tarua?
Santander lanseerasi viime vuonna yhteistyössä CO2esto-yrityksen kanssa Suomen markkinoilla ennennäkemättömän Green All in One -palvelun, jonka avulla Santanderin rahoittamalla autolla voi ajaa päästöttömästi. Mutta kuinka hiilineutraali autoilu on ylipäänsä mahdollista? Matti Tähtinen CO2estosta kertoo.
Voiko autoilemalla auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä? Santander ja suomalainen CO2esto-yritys lanseerasivat viime vuonna ensimmäisenä Suomessa autorahoitustuotteen, joka tarjoaa päästöjen mitätöintiä osana auton rahoitussopimusta. Mistä oikein on kyse?
Kuluttaja voi vaikuttaa tehokkaasti ilmastonmuutoksen hillintään ostamalla päästöoikeuksia pois EU:n päästökauppajärjestelmästä, kertoo CO2eston perustaja Matti Tähtinen. Tälle periaatteelle rakentuu myös Green All in One -mitätöintipalvelun toiminta.
”Yksinkertaistettuna ostamme pois päästöoikeuksia, jotta raskas teollisuus joutuu tekemään päästövähennyksiä.”
Green All in One -päästökompensointituotteen voi liittää ensirekisteröitävän bensiini-, diesel- tai hybridiauton rahoitussopimukseen, ja keskimäärin päästöjen mitätöinti maksaa noin 10 euroa kuussa. Palvelun hintaan vaikuttavat auton CO2-arvo ja sopimuskilometrit.
Eri automerkeille voi laskea keskimääräiset kilometrikohtaiset päästömäärät. Koska Santanderin rahoitussopimukset on sidottu ajokilometreihin, voimme ostaa vastaavan määrän päästöoikeuksia pois markkinoilta, Tähtinen sanoo.
Kuinka päästökauppa toimii?
Santanderin ja CO2eston yhteistyö perustuu EU:n päästökauppajärjestelmään. Vaikka systeemi saattaa tuntua etäiseltä ja byrokraattiselta, perusmekanismi on yksinkertainen.
EU:n ilmastostrategiassa raskaan teollisuuden päästöihin vaikutetaan päästöoikeusmarkkinoilla. EU laskee vuosittain markkinoille rajatun määrän päästöoikeuksia huutokaupalla ja ilmaisjaolla, ja teollisuuden toimijat voivat sitten käydä niistä järjestelmän sisällä kauppaa haluamallaan tavalla EU:n virkamieskoneiston valvonnassa.
”Yritykset joutuvat miettimään, kannattaako heidän investoida rahansa omien päästöjen vähentämiseen vai päästöoikeuksien ostamiseen. Tämä johtaa siihen, että päästöt vähenevät siellä, missä se on kannattavinta”, Tähtinen kertoo.
”Koska EU vähentää päästöoikeuksia koko ajan, pitkässä juoksussa tarjonta laskee automaattisesti ja samalla päästöt vähenevät.”
Mistä tietää, millainen kompensointi kannattaa valita?
Nykyään on tarjolla monenlaisia kompensointikeinoja aina puiden istuttamisesta biodiversiteetin suojelemiseen. Miksi valita juuri Green All in One? Yksinkertaisin syy on helppous. Green All in Onen saa osaksi omaa autorahoituspakettia kertasopimuksen tekemällä, ja päästöhyvityksistä vastaa luotettava suomalainen yritys. Monimutkaisempi syy liittyy kompensoinnin kokonaisvaikutuksiin.
”Kompensoida voi esimerkiksi joko luomalla hiilinieluja tai estämällä uusien päästöjen syntyminen. Kestävän lopputuloksen takaamiseksi päästöjen estämisen pitäisi tulla marssijärjestyksessä ensin”, Tähtinen sanoo.
Kompensaatiota valitessa pitäisi ottaa huomioon vaikutusten pysyvyys ja aitolisäisyys, Tähtinen kertoo. Pysyvyys tarkoittaa sitä, kuinka pitkään kompensoinnilla on vaikutusta. Esimerkiksi hiilinieluksi istutetun puun sitoma hiilidioksidi vapautuu takaisin ilmakehään, jos puu myöhemmin kaadetaan ja poltetaan. Aitolisäisyys puolestaan tarkoittaa sitä, että positiiviset ilmastovaikutukset syntyvät suoraan kompensoinnin seurauksena, ilman että ne olisivat tapahtuneet itsestään tai jostain muusta syystä. Esimerkiksi Suomessa metsälaki määrää uudistamisvelvollisuuden hakkuiden jälkeen joka tapauksessa, istutusprojekteista riippumatta.
”On paljon ympäristöprojekteja, jotka ovat itsessään tärkeitä ja kannatettavia, mutta kompensointikeinoina ne ovat haastavia, sillä niiden ilmastovaikutusten laskenta ja vaikutus on epävarmempaa, toisin kuin päästökauppaan perustuvassa kompensoinnissa”, Tähtinen selittää.
Vähennä sieltä mistä voit
Tähtinen muistuttaa, että kompensointi on vasta viimeinen vaihtoehto. Tärkeämpää on vähentää omaa kulutusta. Alkuun pääsee perehtymällä siihen, mistä omat päästöt syntyvät, esimerkiksi täyttämällä Sitran hiilijalanjälkilaskurin verkossa. Suurimmalla osalla suomalaisista leijonanosan päästöistä muodostavat ruokavalio, liikkuminen ja asuminen.
Elämäntilanne vaikuttaa paljon siihen, mistä voi karsia. Reissutyötä tekevä perheellinen ei harvaan asutussa Suomessa voi välttämättä lopettaa autoilua. Jos ei voi karsia, voi kuitenkin kompensoida. Yleensä ilmastovalinnat tuovat mukanaan myös säästöjä.
”Minulla ei ole varaa Teslaan, mutta osana Green All in Onea voin valita hybridiauton ja kompensoida sen päästöt. Yhtäkkiä olenkin ilmastonäkökulmasta samalla tasolla Tesla-kuskin kanssa, mutta pienemmällä hinnalla,” Tähtinen sanoo.
Ilmastonmuutoksen ehkäiseminen on maratoni, ei pikasprintti.
Tutustu CO2estoon täällä.