Sähköautolla talvilomalle – näin taittui lapsiperheen ajomatka etelästä Pohjois-Suomeen täyssähköllä
Nelihenkinen lapsiperhe matkusti 850 kilometriä sähköautolla Espoosta Rukalle. Pitkä ajomatka, pakkanen, latausverkosto ja takapenkkiläisten viihtyminen latauspysähdysten aikana mietityttivät etukäteen, mutta miten matka lopulta sujui? Lue perheen vinkit sähköautolla Pohjoiseen ajamisesta!
”Hankimme täyssähköauton vuonna 2021. Tilasimme samalla erillistalomme parkkipaikalle kotilatauspisteen. Useimmiten auto latautuu yön aikana, jolloin akun täyttymistä ei tarvitse odotella tai taktikoida latausajankohtaa kauppareissujen tai muiden menojen mukaan julkisilla latauspisteillä.
Koska siis olemme varsin noviiseja julkisten sähköautolatauspisteiden käyttäjiä, etukäteisvalmistelu ennen talvilomareissua on paikallaan. Sähköautomme on Teslan Y-malli, jonka akun kantama on 497 kilometriä – ideaaleissa olosuhteissa. Jos pakkasta on parikymmentä astetta, kantama lyhenee.
Matkaa Espoosta Rukalle kertyy noin 850 kilometriä, ja talvinen sääennuste vaihtelee pari viikkoa ennen lomaa pikkupakkasesta reiluun kymmeneen miinusasteeseen. Minne asti päästään yhdellä latauksella? Millä latauspisteillä pysähdymme? Millaisia palveluntarjoajia latausverkostossa on matkan varrella?
Koska perheemme ei ole kovin tottunut pitkien ajomatkojen taittaja, päätämme jakaa ajomatkan Rukalle kahteen osaan: hurautamme ensimmäisenä päivänä nelisen tuntia Kuopioon saakka ja yövymme kylpylähotellissa. Loput neljä tuntia ajomatkasta jää seuraavalle päivälle, mikä tuntuu viisi- ja kahdeksanvuotiaiden kanssa matkustettaessa kohtuulliselta.”
Pitkän matkan sähköautoilun a ja o: ennakointi
”Tutkimme kätevää latauskartta.fi-sivustoa, jolle on merkattu latauspaikkoja ympäri Suomen. Etsimme etenkin suurteholatureita sekä Teslan tarjoamia omia Superchargereita, joilla akku latautuu lähes tyhjästä täydeksi parissa kymmenessä minuutissa. Kovalla pakkasella lataus kestää pidempään.
Reissua suunnitellessamme tuttava varoittaa, että matkan loppupäässä Kajaanin ja Rukan välisellä E63-tiellä latausmahdollisuuksia on vähänlaisesti. Matkaa Kajaanista Rukatunturille on reilu 270 kilometriä. Jos pakkanen kipuaa pariin kymmeneen asteeseen saakka, eikä latausmahdollisuutta ole, riittääkö akku perille asti?
Latauskartan mukaan Suomussalmella ja Hyrynsalmella kuitenkin pitäisi olla latauspisteet, jopa suurteholatureilla varustellut.
Eiköhän sitä perille päästä.”

Suksiboksi ja matkatavarat kuluttavat energiaa arkiajoa enemmän
”Lähdemme liikkeelle akku sähköä ja mieli lomafiilistä täynnä. Olemme ladanneet auton 89-prosenttisesti täyteen, vaikka arkena täytämme akkua tyypillisesti vain 80 prosenttiin. Akun käyttöikä pitenee, kun sitä ei ladata äärimmilleen liian usein.
Autovalmistajan lupaus siitä, että kuski tarvitsee todennäköisesti tauon ennen kuin auto sähköä, toteutuu jo Vierumäen kohdalla puolentoista tunnin ajomatkan jälkeen: lounas häämöttää jo reissaajien mielessä. Vaikka mittari näyttää hädin tuskin pakkasta, akkua on kulunut 140 kilometrin matkalla yllättävän paljon: jäljellä on 38 prosenttia. Suksiboksi ja neljän hengen matkatavarat viikoksi kuluttavat selvästi enemmän energiaa kuin arkiajossa. Päätämme huolehtia, ettei vauhti kiihdy liikaa. Kun nopeusmittari pysyy nipin napin satasen alapuolella, energiaa kuluu vähemmän.
Odotamme edelleen hampurilaisaterioitamme, kun Teslan sovellus jo kertoo Superchargerin olevan valmis akun lataamisessaan. Akku on jälleen 80 prosenttisesti täynnä. Toinen meistä käy siirtämässä auton pois latauspisteeltä, sillä tyhjäkäynnistä tulee nopeasti sakkomaksua, jos latauspistettä ei vapauta seuraavan käyttöön. Tunkua latauspisteille ei tosin ole talvilomaviikosta huolimatta.
Matka jatkuu, ja ennen Kuopiota pysähdymme Juvalla. Lapset saavat hetken aikaa temmeltää huoltoaseman leikkipaikalla ja purkaa istumisesta kertynyttä ylimääräistä energiaa – samalla kun auton akku kerää sitä.
Tällä kahden pysähdyksen taktiikalla selviämme Kuopioon saakka, missä täytämme akun kätevästi kylpylähotellin pihalla 25 prosentista kahdeksaankymmeneen asti.
Menomatka Kuopioon on varsin sujuva suoritus: sähköauto tai ei, olisimme varmasti pysähtyneet neljän tunnin ajomatkalla joka tapauksessa vähintään kaksi kertaa.”
H2 Riittääkö sähköauton akku perille asti?
”Seuraavana päivänä jatkamme matkaa Kuopiosta Kajaanin kautta Rukatunturille. Edessä on matkan jännittävin vaihe: selviämmekö loppumatkasta koittavan vähälaturisen pätkän? Mittarikin näyttää Kajaanin korkeudella jo lähes miinus kymmentä astetta, mikä tietää, että akku kuluu nopeammin kuin plussakeleillä.
Akkua on jäljellä 30 prosenttia, kun yllämme Kajaaniin. Supercharger on tarjolla, mutta koska aiomme myös syödä kunnon lounaan ja täyttää välipalavarastot läheisessä kaupassa, päädymme valitsemaan tavallisen suurteholaturin. Laskemme, että säästämme edullisemmalla lataustavalla ehkä viitisen euroa, siis suurin piirtein toisen lapsen lounasaterian verran. Hyvä niin.
Pelko latureiden vähyydestä Kajaanin ja Rukan välillä osoittautuu turhaksi. Jo Hyrynsalmella pääsisi lataamaan tavallisella pikalaturilla, mutta koska akkua vielä piisaa, posotamme Suomussalmelle. Kytkemme auton suurteholaturiin ja päätämme hoitaa mökkireissun kauppakäynnin samalla. Matkaa Rukalle on enää 160 kilometriä, joten pääsemme perille leikiten.”

Täyssähköllä Pohjoiseen – mitä maksaa?
”Perille päästyämme emme malta olla laskematta, kuinka paljon täyssähköllä Pohjoiseen ajo maksoi bensa-autoon verrattuna. Pysähdyimme kaikkiaan viisi kertaa lataamaan autoa, ja lataukset maksoivat yhteensä 68,60 euroa.
Helmikuussa 2024 95 E -bensiinin litrahinta oli Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 1,82 euroa. Teslan Y-mallia vastaavan bensakäyttöisen nelivetoisen katumaasturin voi laskea kuluttavan talvisäällä täydellä tavaralastilla ja suksiboksilla keskimäärin seitsemästä kahdeksaan bensalitraan sadalla kilometrillä. Tällöin kustannus olisi ollut reilu 116 euroa.”
Paluumatkalla suoraan perille asti
”Olimme varautuneet yöpymään myös paluumatkalla Kuopiossa, mutta koska matka sujui niin kevyesti, päätämme ajaa lähtöpäivänä mökiltä suoraan Espoon-kotiin. Koska suurteholatureita oli vähänlaisesti tarjolla Rukatunturin alueella, pysähdymme heti Kuusamoon Superchargerille ennen kuin pääsemme kunnolla matkaan.
Päädymme sattumoisin pysähtymään paluumatkalla kaikilla samoilla latauspisteillä kuin mennessäkin: Suomussalmella, Kajaanissa, Kuopiossa, Juvalla ja Vierumäellä.
Sää on aavistuksen lämpimämpi paluumatkalla kuin mennessä: mittari nousee plussalle jo ennen Kuopiota. Tämä tuntuu heti akun kestävyydessä: toimintasäde ei laske alle 20 prosentin kertaakaan ajomatkan aikana.
Pysähdyksineen ajomatka kestää 12 tuntia – joista neljä takapenkkiläiset nauttivat loppumatkasta yöunia. Perillä uni maistuu vanhemmillekin, mutta päällimmäisenä on silti ihmetys: ei autojonoja latauspisteille, ei tyhjäkäyntiä latauspisteillä akun täyttymisen ajan, eikä läheltä piti -tilanteita toimintasäteen riittävyyden suhteen. Ensi vuonna uudestaan!”
Sähköautolla talvilomalle Pohjoiseen – lapsiperheen vinkit
- Tutki latausverkostoa: millaisia latauspisteitä reitin varrella sijaitsee ja minkä palveluntarjoajien ne ovat? Lataa mahdollisesti tarvittavat sovellukset puhelimeen ja syötä maksukorttien tiedot siltä varalta, että lähimaksu ei onnistu lataustolpalla.
- Varmista, että latausjohdot ovat mukana kyydissä. Lataa auto ennen matkaan lähtöä lähelle maksimilukemia, jotta ihan heti ei tarvitse pysähtyä lataamaan.
- Säästä latausmaksuissa valitsemalla laturi pysähdyksen keston mukaan. Satsaa suurteholaturiin, jos taukopaikalla on tarkoitus viipyä vain kahvikupposen tai wc-käynnin ajan: saat akun täyteen keskimäärin parissa kymmenessä minuutissa. Jos tauko kestää joka tapauksessa pidempään vaikkapa ruokailun tai supermarketissa asioinnin ajan, akku ehtii todennäköisesti täyttyä tavallisella pikalaturillakin, jolla lataus on suurteholatureihin verrattuna edullisempaa.
- Huomioi sää: kovalla pakkasella lataus hidastuu, joten aikaa latauspysähdyksille on hyvä varata enemmän. Samoin jos suurteholaturia käyttää samanaikaisesti kaksi autoa, lataus kestää kauemmin.
- Selvitä etukäteen, millaiset latausmahdollisuudet reissukohteessa on. Suurteholatureita ei välttämättä ole samalla tavalla tarjolla kuin maanteiden varsilla.
- Suksiboksi ja muu painava matkalasti kuluttavat energiaa normiajoon verrattuna.
- Huomioi ajonopeus: toimintasäde pienenee, jos vauhtia on yli 100 kilometriä tunnissa.
Lapsiperheen sähköauton tiedot:
Merkki: Tesla Model Y
Vuosimalli: 2021
Akun kapasiteetti: 75 kWh
Teho: 324 kW (441 hv)
Lataustyyppi: type 2 & CCS
Lue myös

Sähköauton kotilatauspiste – miten arki eroaa, jos sellainen on tai ei ole? Kokenut autoilija kertoo


Edulliset sähköautot tulevat – mitä eroa on eri hintaisilla sähköautoilla?